maandag 24 januari 2011

Tekstverwerkers deel 3: Geschiedenis en verscheidene OS'en

In mijn vorig bericht staafde ik dat de mensen veel te lui zijn geworden van geest door de hedendaagse tekstverwerkers. Ik kom nog uit een 'oudere E generatie' (wat doet dit me pijn om dit te beseffen) en heb nog gewerkt met tekstverwerkers die men nog voor de hedendaags grafische tekstverwerkers kunt rekenen.
Wie herinnert zich nog de MS DOS console met het prachtige programma EDIT.COM?
Het bestaat nog steeds. Ik typ hier momenteel nu dit (en ook de vorige) blogberichten in.
In de hedendaagse Windows'en door de COMMAND starten. Dit kan men door in 'uitvoeren' 'CMD' te typen en dit uit te voeren, en dan 'edit' te typen en op enter te drukken. Direct in de uitvoerregel 'edit' typen en dit uit te voeren lukt ook maar dan mis ik het typische DOS gevoel :)
De bestandjes vind men ook op de harde schijf door in de map C:\windows\system32\*.* te gaan kijken en zoeken.
Het programmaatje 'edit.com' is trouwens maar 69,3KB groot! Waar vindt je dat nog tegenwoordig waar men de Terabyte rond de oren werpt.

In november van vorig jaar (2010) had ik Linux geïnstalleerd als tweede OS naast Windows op mijn thuissysteem. Hier kreeg ik terug de kriebels en gevoel terug net zoals vroeger in de oude MS DOS. Weg met Microsoft. Het was zalig.
Eén van mijn 'goede voornemens' van dit nieuwe jaar (2011) was trouwens een format te doen aangezien mijn oude Windows niet lekker meer draaide. Mijn vader raadde me aan om Windows 7 te installeren want ik werkte nog met Windows Vista. Uiteindelijk was ik zo tevreden van de werking van mijn linuxsysteem dat ik op 7 januari 2011 een volledige format C heb gedaan en er enkel nog Kubuntu 10.10 heb op gezet. Snel en vlekkeloos geformatteerd en geïnstalleerd.
Nu ben ik van de ban van Windows verlost en werk ik enkel nog met gratis programma's die even goed werken als dure, logge programma's onder het Windows systeem. Het enige programma dat ik feitelijk mis is ACDC. Hoogst waarschijnlijk bestaat er wel een soort identiek programma onder Linux, maar moet ik het nog ontdekken/vinden. (Indien u een gepast alternatief weet mag u me dit graag laten weten!)
Het begin was wel even aanpassen en zoeken naar de juiste programma's, maar deze had ik al snel gevonden door te zoeken en te lezen op Wikipedia.org!
Voor 'MS Explorer' had ik al snel een prachtige vervanger voor gevonden, en ik denk moest ik ooit door een reden terug Windows moeten installeren ik terug deze browser zou gebruiken: 'Google Chrome'. Zeer snel in gebruik en heel handig door de automatische zoekfunctie in de taakbalk bovenaan.
Voor mediafiles/filmpjes te bekijken die men mij doorzond te bekijken moest ik 'Kplayer' installeren. Want het standaard geïnstalleerde programma wou uiteraard geen 'Windows Media Video's afspelen wat ergens logisch is natuurlijk.
Voor E-mail heb ik geschipperd tussen de programma's 'Kmail' en 'Claws'.
Om gewone tekstfiles te openen, lezen en te bewerken gebruik ik 'Kate', en voor de meer grafische tekstbestanden die ik moet maken heb ik OpenOffice.org geïnstalleerd. Dit had ik trouwens ook nodig om gemakkelijke en snel de PDF bestanden te openen die ik vaak in mijn e-postvak toegezonden krijg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten