woensdag 24 augustus 2011

huis 3 & 4

Ik werd vandaag wakker en m'n lebensgefährtin verraste me met de melding dat ze weer een afspraak heeft gemaakt met een immokantoor voor een pand te bezichtigen vandaag nog te Beveren. Ik ben rond 1600 uur opgestaan want ik sta met de nacht.
Dit is trouwens mijn laatste keer van m'n reeks nachten. Nu ben ik even weer thuis tot volgende week woensdagavond dat ik terug moet beginnen.

Tussen de tijd dat ik wakker was en we moesten vertrekken naar het pand te Beveren heb ik nog een andere afspraak gemaakt met een ander immokantoor voor een pand te bezichtigen in het centrum van Vrasene. Dit is voor deze avond nog om 1900.

Voor Beveren moesten er zijn om 1700 uur. Ik zeg nu wel Beveren, maar het ligt buiten Beveren, eigenlijk tussen Beveren en Sint-Niklaas zowat.
Het is een halfopen-bebouwing in een rustig gelegen straat. Mooie voorgevel en verzorgd geschilderd hek ernaast om de lange oprit af te schermen.

Bij het binnenkomen schrok ik wel van de donkere, kleine living waar we direct in terecht kwamen. Hier krijg ik onmogelijk allemaal mijn huidige meubels in.
De keuken daarentegen was zeer ruim en mooi afgewerkt.
Naar achteren toe was nog een tweede bijkeuken en een mooie ruime badkamer met ligbad. Daarna een mooie veranda, doch zonder uitzicht wat wel jammer is want men kijkt op een garage die enkele meters verder gebouwd is.
Bij het bekijken van de garage zien we dat er momenteel geen auto in kan staan want deze is omgevormd naar een werkplaats. Een carport hiernaast zetten is uiteraard wel mogelijk.
Erachter ligt tot mijn verbazing een uiterst langgerekte tuin met veel mogelijkheid tot gazon en moestuin. Er staat totzelf een vaste glazen serre.

Bij het opnieuw betreden van de woning toonde de makelaar de kelder die voor mij een zeer gevaarlijke en moeilijke trap had. Daarna gingen we naar de bovenverdiepingen ook langs een zeer moeilijke en uiterst smalle trap te betreden.
Boven waren drie mooie grote slaapkamers en één slaapkamer met een toilet aan, wat wel handig is.

Toen ik aan de huidige eigenaar vroeg waarom hij het verkocht zei deze man me dat hij met zijn gezin naar een appartement verhuist omdat de tuin te groot is om voor hem nog te onderhouden.

Pluspunten:
Zeer ruime tuin met mogelijkheden.
Grote werkplaats.
Grote veranda.
Lange oprit
Grote keuken

Minpunten:
Werkplaats op een ongelukkige plaats gebouwd
Moeilijke trappen
Kleine living
Centrale verwarming op mazout

We gaan het toch niet nemen omwille de veel te kleine en donkere living, en de voor mij zeer moeilijke trappen.

---

Twee uur later stonden we al reeds te Vrasene op het dorpsplein geparkeerd om naar het huis daar te gaan kijken in de dorpstraat.
Het was een rijwoning, doch was er een garage naast gebouwd zodat het eigenlijk een verdoken halfbebouwing is.

De inkomhal was smal en lang met een zeer hoog plafond vond ik. Wat typisch is voor zo'n oudere woning.
De living bestond uit twee delen en was samen een zeer grote en prachtige leefruimte. Ernaast was een ruimte waar de keukentafel stond met daar in verlengde de keuken. Daarachter was de veranda met ernaast allemaal oude koterijen zal ik maar zeggen. Een vrij kleine tuin erachter. Maar nog veel werk aan de buitenmuur van de tuin uit bekeken. Die koterijen waren voor de helft open door ingestorte muren.

Toen we terug naar binnen gingen en de bovenverdieping ging bekijken moest ik toch wel even slikken. Zo'n smalle, steile en levensgevaarlijke trap!
Boven was nog een badkamer en twee slaapkamers. Op de eerste, kleine slaapkamer ontdekte ik bocht op de muur, en op de tweede, grote, slaapkamer was de elektrische bedrading helemaal onreglementair. Toen ik de makelaarster hierover aansprak zei ze dat de elektrische installatie inderdaad afgekeurd is, en ik dan na het verlopen van de akte nog 18 maand heb om deze in orde te brengen. Dit zou nog zo'n 8000 euro kosten volgens haar.

Dit ben ik helemaal niet van plan en ga ook niet een huis kopen met bocht op de muren! Overal hing ook een doordringende geur rond van de katten die in dit huis rondlopen.
Wat jammer is want het is een grote oude woning met zeer veel charme. Ik vermoed dat het een oud notariskantoor of dergelijke was wat zeer veel charme heeft uiteraard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten