donderdag 28 juni 2012

Openluchtfuif

Ach gedver, morgen is het hier in de straat 'openluchtfuif'.

Elk jaar op de laatste vrijdag van juni is het te Nieuwkerken een groots opgezet evenement door alle jeugdbewegingen samen. KLJ, Chiro, Scouts, ...
Vorig jaar kwam er maar liefst ruim achtduizend jongeren af naar De Schakel voor de jaarlijkse openluchtfuif.

Vroeger ben ik er nog naartoe geweest. Eerst toen ik 16 en 17 jaar oud was voerde m'n pa me er naartoe met de wagen. Het laatste stuk ging ik te voet want m'n vrienden mochten m'n pa toch niet zien?
Later ging ik te voet naar de fuif. Dan moest m'n pa me 's nachts niet meer komen halen. Ik was volwassen en had toch geen uur meer om thuis te zijn dan.
De regeling was toch wel altijd zo: Ik mocht vrijdagnacht of zaterdagnacht zo lang wegblijven als ik wou vanaf m'n 18de. Als ik maar om 12u aan de tafel beneden zat. Kwam ik toen om 4u thuis dan had ik toch nog m'n 8u slaap dus zo vreselijk was dat nu ook weer niet.

Maar ik wij uit. Waarover het ging dat er tussen die duizenden feestvierders ontzettend veel dronken jongeren zitten. En jongeren samen steken heel wat uit toch?
Eens roepen op straat. Een leeg blikje wegwerpen in de voortuin van een buurtbewoner. Met mij bleef het alleszins nog deftig. Maar er waren er bij die een oprit op renden om tegen een muur of plant aan te plassen. Of tegen een brievenbus. Jongeren die niet tegen de drank konden en overgaven.

Nu woon ik sinds vorig jaar nu toch wel toevallig in die straat waar die fuif plaats vind.

Een heel jaar nog geen erg in gehad, maar nu slaat de schrik me om het hart...
Morgen ben ik zo'n zure hufter die met een gebalde vuist naar de voorbije gang(st)ers opsteekt en roept naar het jonge 'krapuul'. Jee ik word oud.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten